مدت زمان سلب امتیاز سیم کارت همراه اول و ایرانسل

اگر یک خط سیم کارت برای زمان زیادی استفاده نشود یا بدهی های آن پرداخت نشده باشد، سلب امتیاز سیم کارت می شود. در این مطلب سلب امتیاز سیم کارت همراه اول و ایرانسل را بررسی خواهیم کرد.

سلب امتیاز سیم کارت

سلب امتیاز سیم کارت

طبق قوانین هر فرد می‌تواند تا ۱۰ سیم‌کارت به نام خودش داشته باشد. گاهی شاهد هستیم که افراد با اینکه تعداد زیادی سیم‌کارت به نامشان است، اما فقط  یک یا دو عدد از آن‌ها روشن هست و مابقی سیم‌کارت‌ها بلااستفاده و خاموش هستند. این کار باعث بروز مشکلات و بی‌نظمی‌هایی در سیستم ارتباطات کشور شده است.

با بروز این مشکل اپراتورهای کشور مدتی است که اقدام به سلب امتیاز سیم‌کارت‌ بی‌استفاده می‌کنند. در قدم اول در صورت روشن بودن سیم‌کارت اپراتورهای مربوطه با استفاده از پیامک به مالک سیم‌کارت اخطار می‌دهند که در صورت عدم استفاده از سیم‌کارت امتیاز این سیم‌کارت از شما سلب می‌شود. پس از گذشت چند روز در صورت عدم پیگیری از سوی مالک سیم‌کارت، اپراتورها اقدام به سلب امتیاز سیم‌کارت از مالک می‌کنند.

مزایای سلب امتیاز سیم کارت چیست؟

  1. یکی از مزایای این قانون جلوگیری از خرید سیم‌کارت بلااستفاده توسط افراد بود.
  2. فایده دیگر این قانون عدم سردرگمی و بی‌نظمی در ساختار اپراتورها و وزارت ارتباطات است.

سلب امتیاز سیم کارت همراه اول

اپراتور همراه اول نیز مانند دیگر اپراتورها فرصت ۶ ماه را برای سلب امتیاز سیم کارت از مالکین تعیین کرده است. حدود ۹ ماه بعد از قطع میان‌ دوره یا پایان دوره، سیم‌کارت دائمی به دلیل بدهی سیم‌کارت شما قطع دوطرفه خواهد شد. یعنی سیم‌کارت شما نه قادر خواهد بود تماسی بگیرد نه تماسی دریافت کند.
اپراتور های همراه اول بلافاصله بعد از قطع دوطرفه سیم‌کارت اقدام به ارسال پیامک به مالک خط می‌کنند. طی این پیامک مالک خط فرصت دارد ظرف مدت یک سال اقدام به پرداخت بدهی سیم‌کارت خود کند تا سیم‌کارت دوباره فعال شود در غیر این صورت بعد از اتمام فرصت یک‌ساله سیم‌کارت بلافاصله سلب امتیاز می‌شود.

اما برای سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول، اگر مالک سیم‌کارت بیش از ۹۰ روز هیچ‌گونه استفاده‌ای از قبیل مصرف اینترنت، ارسال پیامک و تماس از سیم‌کارت نکند؛ اپراتور همراه اول می‌تواند اقدام به سلب امتیاز از مالک سیم‌کارت کند. البته اپراتور همراه اول در مورد سیم‌کارت‌های اعتباری صبر و شکیبایی بیشتری به خرج می‌دهد و گاهی اتفاق افتاده که سیم‌کارت بعد از ۶ ماه سلب امتیاز شده است.

سلب امتیاز سیم کارت همراه اول

تفاوت سلب امتیاز سیم کارت همراه اول با قطع سیم کارت در چیست؟

اگر قبوض سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول به مدت ۴ ماه عقب بیفتد، اپراتور اقدام به قطع سیم‌کارت می‌کند.این قطع یا یک‌طرفه کردن با سلب امتیاز سیم کارت کاملاً متفاوت است؛ به‌گونه‌ای که وقتی سیم‌کارت شما به دلیل عدم پرداخت بدهی قطع می‌شود، با پرداخت قبض حتی بعد از تاریخ مقرر، سیم‌کارت شما بلافاصله فعال می‌شود. اما در سلب امتیاز سیم‌کارت، شما فقط در صورتی می‌توانید سیم‌کارت قبلی خود را بازگردانید که بعد از سلب امتیاز سیم کارت خط هنوز به شخص دیگری واگذار نشده باشد.

خرید دوباره سیم کارت سلب امتیاز شده ایرانسل

تفاوت بزرگ و عمده ‌ای در سلب امتیاز سیم کارت همراه اول با ایرانسل وجود دارد. تفاوت در این است که هنگام سلب امتیاز سیم‌کارت ایرانسل شما می‌توانید با پشتیبانی ایرانسل تماس بگیرید و یا به دفاتر پشتیبانی ایرانسل مراجعه کنید. سپس می توانید پس از تائید هویت (به شرطی که سیم‌کارت به شخص دیگری واگذار نشده باشد) به‌راحتی و بدون هزینه مالکیت سیم‌کارت خود را بازگردانید.
مزیت دیگر سیم‌کارت‌های ایرانسل این است که در هنگام سلب امتیاز سیم‌کارت‌ اعتباری هر مقدار شارژی را که در سیم‌کارت بوده می‌توانید به انتخاب خودتان به یکی دیگر از خطوط ایرانسل انتقال دهید.

مدت زمان سلب امتیاز سیم کارت ایرانسل

اپراتور ایرانسل در ابتدا فقط سیم‌کارت‌هایی را که طی مدت‌ زمان ۳ سال خاموش بودند را سلب امتیاز سیم کارت می‌کرد. این عدد بعدها به یک و دو سال نیز کاهش یافت. اما بعد از تصویب قانون سازمان مقررات این بازه زمانی درست مانند دیگر اپراتور ها به ۶ ماه کاهش یافت.

برای سیم‌کارت‌های دائمی ایرانسل اگر میزان بدهی آن به سه ماه متوالی و بیش از ۲۱ روز برسد، اخطار قطع برای مالک سیم‌کارت ارسال می‌شود. درصورتی ‌که مالک سیم‌کارت به اخطار قطع توجه نکند، پس از گذشت ۵ روز از مهلت قطع تعیین‌شده توسط اپراتور، ایرانسل سیم‌کارت را به‌صورت یک‌طرفه قطع می‌ کند. اگر مالک بازهم قبض عقب‌افتاده را پرداخت نکند پس از گذشت ۲ ماه سیم‌کارت به‌صورت به‌طور کامل و دوطرفه قطع می‌شود.
پس از گذشت حدود۵۰ روز از قطع دوطرفه سیم‌کارت اگر مالک اقدام به پرداخت صورتحساب نکند، اپراتور ایرانسل سیم‌کارت او را سلب امتیاز کرده و می‌تواند آن را به مالکین جدید واگذار کند.

خرید سیم کارت سلب امتیاز شده

بر طبق آمار رسمی از وزارت اطلاعات و ارتباطات بیش از ۵۰٪ سیم‌کارت‌های خریداری‌شده خاموش هست. از این ‌رو سازمان تنظیم مقررات طی حکمی قانونی را تصویب کرد که به اپراتورها اجازه می‌داد سیم‌کارت‌هایی را که طی ۹۰ روز خاموش بودند سلب امتیاز کنند.
البته اپراتورها طبق این قانون عمل ‌نکرده و به‌جای ۹۰ روز حدود ۶ ماه بعد از خاموش بودن سیم‌کارت اقدام به اخطار و سلب امتیاز سیم کارت می‌کنند. این سیم‌کارت‌ها بعد از سلب امتیاز توسط اپراتورها به فروش می‌رسند و مالکیت جدید پیدا می‌کنند. البته اپراتورها قبل از فروش دوباره این سیم‌کارت‌ها از مالکین جدید تعهد می‌گیرند که سیم‌کارت بلااستفاده نماند و همیشه فعال باشد.

خرید سیم کارت سلب امتیاز شده

خطر بزرگ در انتظار مالکین قبلی سیم‌کارت‌های سلب شده

مورد بسیار مهمی در اینجا مطرح می شود که مالکین سیم‌کارت‌های غیرفعال باید به آن توجه ویژه داشته باشند. وقتی سیم‌کارتی از شخصی سلب امتیاز می‌شود و به مالک جدید واگذار می‌شود، مالک جدید می‌تواند فقط با دریافت چند کد و بازیابی سیم‌کارت، به تمام اطلاعات شخصی مالک قبلی دسترسی داشته باشد. این اطلاعات شامل پیام ‌رسان‌های تلگرام، واتساپ، ایتا و همین‌طور تمامی پیامک‌های ارسال‌شده و شماره تماس‌های ذخیره‌ شده در سیم کارت می باشد.

پس تا جایی که می‌توانید از خرید سیم‌کارت‌هایی که می دانید به آن‌ها نیاز ندارید و بلااستفاده می‌مانند، خودداری کنید. در مورد سیم‌کارت‌های دائمی فعال خود نیز پرداخت به موقع قبوض را رعایت کنید تا عدم پرداخت قبوض و قطع سیم‌کارت، باعث سلب امتیاز از شما نشود.

کلام آخر

اگر در منزل سیم‌کارت دائمی یا اعتباری دارید که زیاد به آن احتیاج ندارید و در حال حاضر غیرفعال و خاموش است؛ سعی کنید در بازه‌های زمانی ماهانه سیم‌کارت را داخل یک دستگاه قرار داده و حداقل یک تماس گرفته و از استفاده کنید. این کار باعث می‌شود سیم‌کارت شما از شرایط سلب امتیاز خارج شود.

در پایان ضمن تشکر از شما برای مراجعه و مطالعه مطالب سایت سیم سرویس خواهشمندیم تا در صورت نیاز به خدمات اپراتور ایرانسل، با مراجعه به سایت سیم سرویس از تمامی خدمات اعم از خرید سیم کارت، سوزاندن سیم کارت، فروش مودم و…. بدون نیاز به مراجعه حضوری بهره‌مند شوید.

4 دیدگاه دربارهٔ «مدت زمان سلب امتیاز سیم کارت همراه اول و ایرانسل»

  1. سلام خط شماره ۰۹۱۲۴۲۲۴۶۲۵ از طرف مخابرات همراه اول خاموش بوده سلب امتیاز شده چکار کنم راهنمائ کنید ممنون ۰۹۱۲۲۹۶۳۳۲۳و۰۹۳۷۲۲۳۳۷۲۵ محمد خرمی

    1. سلام اگر پوکه سیم کارت و دارین باید به مراکز همراه اول مراجعه کنین سیم کارت اگر هنوز خاتمه یافته باشه و به نام کسی نباشه بله گزارش رد میشه و امکان برگشت باشه فعال میشه.
      موفق باشید
      سیم سرویس

  2. سلام در سال ۹۲سیم کارت شماره ۰۹۱۲۴۲۲۴۶۲۵ را از شخصی خریداری نمودم بعد از چند ماهی رفتم بنام کنم فروشنده نبود و خط را خاموش کردم تا اینکه فروشنده را دیدم رفتم امور مشترکین متوجه شدم خط سلب امتیاز و به شخصی دیگر واگذار شده شکایت کردم چون قولنامه بنام بود قرار منع تعقیب صادر شد چکارکنم میتوانم از دیوان عدالت اداری از مخابرات شکایت کنم راهنمائ کنید ممنون محمد خرمی

    1. سلام. خیر چون داخل فرم ثبت نام اعلام شده که اگه از سیم کارت اعتباری ۳ ماه و سیم کارت دائمی ۱ سال استفاده نشه سلب امتیاز می‌شود.
      موفق باشید
      سیم سرویس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
به بالای صفحه بردن