مصرف منصفانه اینترنت چیست ؟ + سقف و حجم

مصرف منصفانه اینترنت عبارتی که این روزها زیاد به گوش همه ما خورده است، در ادامه این مطلب به بررسی تمامی موارد در مورد این مفهوم می پردازیم.

مصرف منصفانه اینترنت

مصرف منصفانه اینترنت چیست ؟

در سال‌های اخیر اینترنت به‌ صورت ویژه‌ای گسترش یافت و عبارت آستانه مصرف توانست به یکی از پرجستجوترین عبارات تبدیل شود. پس از خرید بسته‌ های اینترنت، در پیام اطلاع رسانی علاوه بر حجم و سرعت بسته، مصرف منصفانه نیز به کاربران اعلام می‌شود. این مقدار می‌تواند بر اساس isp ارائه‌دهنده اینترنت برای هر اپراتور متفاوت باشد.

در سال 96 از طرف کمیسیون تنظیمات مقررات و ارتباطات رادیویی تعرفه‌هایی برای اینترنت اعلام شد که بر اساس سرعت و حجم بسته کاربران متفاوت بود. اما با اعلام تعرفه‌های جدید و تغییر از مدل اینترنت حجمی به اینترنت غیر حجمی مسئله آستانه مصرف اینترنت مطرح شد. در این طرح پس از مصرف مقدار مشخصی از حجم بسته، پیامی برای اطلاع‌ رسانی کاربر از نزدیک شدن به اتمام بسته ارسال می‌شود.

پس از ارائه این طرح از سمت اپراتورها برای جلوگیری از هرگونه تخلف و همچنین عدم بروز مشکلات سیاست‌هایی برای این مورد معرفی شد. به این سیاست ها “سیاست مصرف منصفانه” گفته می شود.

آستانه مصرف منصفانه

پس از اعلام این طرح، عبارت آستانه مصرف منصفانه بسیار پرجستجو شده بود و در پی آن عبارت « آستانه مصرف منصفانه اینترنت چیست» یکی از سؤالات پرتکرار افراد شد. پس از اعلام  این طرح از سمت کمیسیون تنظیمات مقررات رادیویی، مشکلی که باعث انتقاد بسیاری از افراد شد، مشخص نبودن حجم مصرف بوده است و برخی نیز معتقد بودند حجم مصرفی اینترنت اهمیتی ندارد!

همان زمان بود که مدیر کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی و وزیر ارتباطات سقف منصفانه مصرف اینترنت را مشخص کردند. بر اساس آن برای هر کاربر حجمی مشخص از مصرف ترافیک اینترنت تعیین شد. چه کسی این حجم‌ها را مشخص می‌کند؟! این عدد به‌ صورت متغیر بین اپراتورها می‌چرخد و با توجه‌ به نوع بسته انتخابی متفاوت است.

آشنایی با حجم مصرف منصفانه

در گذشته پس از مصرف حجم تعیین شده توسط اپراتور، اینترنت کاربر قطع می‌شد و کاربر می‌بایست اقدام به خرید حجم و بسته جدید می­ کرد. اما پس از ارائه این طرح، اپراتور مجاز است پس از عبور کاربر از حجم مصرف منصفانه سرعت وی را تا 128 کیلوبایت بر ثانیه کاهش دهد. هم اکنون حداقل ترافیک قابل خریداری 2000 تومان است که در صورت رسیدن به مرحله دوم کاربران می‌توانند برای بازگشت به‌ سرعت اولیه، این حجم را خریداری کنند.

مجموع آستانه مصرف منصفانه

تبادل اطلاعات به‌ منظور ارسال و دریافت دیتا از طریق اینترنت، موردی است که باعث شده است کلمه مجموع به عبارت آستانه مصرف منصفانه اضافه شود. زمانی که مقداری مشخص از ارسال و دریافت دیتا را بر اساس حجم بسته خود مصرف کرده باشید، پیام آستانه مصرف اینترنت برای شما ارسال می‌شود.

سقف مصرف منصفانه

در صورتی‌ که کاربر میزان ترافیک سرویسش را تا سقف آستانه استفاده منصفانه به اتمام برساند، بر اساس مصوبه 266 اپراتور اجازه دارد سرعت کاربر را تا سرعت 128 کیلوبیت بر ثانیه کاهش دهد. البته مشترکین می‌توانند با خرید حجم اضافه سرعت سرویس خود را به‌ حالت قبل باز گردانند. در کنار این مورد نیز اپراتور موظف است حجم خریداری شده توسط کاربر را برای ماه‌های بعد نیز انتقال دهد.

مصرف منصفانه ایرانسل

مصرف منصفانه ایرانسل

اپراتور ایرانسل نیز برای مشترکین خود میزان مصرف منصفانه‌ای را تعیین کرده است. تعرفه هر گیگابایت ترافیک 2000 تومان است. البته این عدد برای سایت‌ ها و اپلیکیشن‌های داخلی نصف است. این میزان بر اساس حجم بسته انتخابی متفاوت است و می‌تواند بین 10 تا 30 گیگابایت متغیر باشد. بر اساس اینکه چه بسته‌ ای با چه سرعت و حجمی را خریداری کرده‌اید این مورد تغییر می‌کند. افرادی که اینترنت نامحدود ایرانسل را تهیه می‌کنند پس از عبور از مصرف منصفانه اینترنت نامحدود ایرانسل سرعت اینترنت آنها به 256 کیلوبایت بر ثانیه کاهش می‌یابد.

مصرف منصفانه شاتل چیست و چه میزان است ؟

حداکثر میزان استفاده از ترافیک مجاز که شامل دریافت و ارسال در یک ماه می‌باشد. در سرویس‌های چندماهه شاتل نیز آستانه مصرف به‌ صورت ماهانه محاسبه می‌شود و کاربر پس از عبور از مقدار مشخص شده اجازه استفاده از آستانه مصرف منصفانه ماه‌های بعد را ندارد.

مقدار مصرف منصفانه شاتل در بسته‌های مختلف، متفاوت است و نمی‌توان مقدار مشخصی را مطرح کرد، اما اگر کاربری این طرح را رد کند می‌تواند بر اساس نیاز خود اقدام به خرید ترافیک اضافه کند؛ این مقدار ترافیک‌ها با مبالغ مختلفی قابل خریداری هستند.

آستانه مصرف منصفانه شاتل چیست ؟

شاتل بسته‌های متنوعی با حجم و سرعت‌های مختلف را در اختیار مشترکین خود قرار داده است. پس از مصرف مقدار حجم مشخص شده از بسته، پیام رسیدن به آستانه مصرف ارسال می‌شود که پس از آن سرعت اینترنت به‌شدت کاهش می‌یابد. برای این مورد نیز مانند سایر موارد قبلی نیاز است که اقدام به خرید ترافیک اضافه از اپراتور شاتل کرد. دقت داشته باشید این ترافیک اضافه قابل‌ استفاده بر بسته‌های ماه‌های بعدی نیز است.

مصرف منصفانه اینترنت نامحدود همراه اول

مصرف منصفانه اینترنت نامحدود همراه اول

سیاست‌های این طرح از اپراتور همراه اول نیز عقب نمانده و آن را نیز تحت پوشش خود قرار داده است. زمانی که این طرح اعلام شد، بسته‌های مصرف نامحدود همراه اول نیز دستخوش تغییراتی شدند. حجم اینترنت این بسته‌ها از 450 گیگابایت به 100 گیگابایت کاهش یافت. این مورد باعث گلایه تعداد زیادی از مشترکان شد اما بر اساس قوانین مقدارهای مشخصی بایستی از سمت اپراتورها اعلام می‌شد.

مصرف منصفانه رایتل

اپراتور رایتل برای کسب رضایت از مشترکین اعتباری و دائمی خود بسته اینترنت نامحدود 7 روزه را عرضه کرد. آستانه مصرف منصفانه در این بسته 150 گیگابایت است و با فراتر رفتن از این حجم سرعت مانند سایر اپراتورها کاهش می‌یابد، همچنین مشترکین این اپراتور نیز می‌توانند اقدام به خرید ترافیک بیشتر کنند.

سخن آخر

مصرف منصفانه اینترنت، مقدار مشخصی است که هر اپراتور بر اساس بسته، حجم و سرعت انتخابی مشخص کرده است. پس از عبور از آستانه مصرف سرعت اینترنت به‌ شدت کاهش‌ یافته و افراد می‌توانند اقدام به خرید ترافیک اضافه داشته باشند. توجه به حجم مصرفی موضوع مهمی است که در صرفه‌جویی در هزینه‌ها و مدیریت آن کمک ویژه‌ای می‌کند.

در پایان ضمن تشکر از شما برای مراجعه و مطالعه مطالب سایت سیم سرویس خواهشمندیم تا در صورت نیاز به خدمات اپراتور ایرانسل، با مراجعه به سایت سیم سرویس از تمامی خدمات اعم از خرید سیم کارت، سوزاندن سیم کارت، فروش مودم و…. بدون نیاز به مراجعه حضوری بهره‌مند شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
به بالای صفحه بردن